Integritetspolicy
På Bergqvist skor AB bryr vi oss om och prioriterar din integritet. Det är därför en självklarhet för oss att alltid sträva efter att skydda dina personuppgifter på bästa möjliga sätt. Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
Det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Har du fortfarande frågor om hur vi behandlar dina uppgifter efter att ha läst denna policy är du välkommen att kontakta oss på kundtjanst@bergqvistskor.se
Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid tillgänglig på vår webbplats. Vi meddelar dig om eventuella väsentliga förändringar i integritetspolicyn via mail.
Bergqvist skor AB, org. nr 556327-9750, med adress Bivägen 2 A, 663 41 Hammarö, är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.
I detta avsnitt beskriver vi varför vi behandlar dina personuppgifter, vilka personuppgifter vi behandlar, vilken den lagliga grunden för behandlingen är samt hur länge vi sparar dina personuppgifter.
2.1 När du handlar online
Ändamål: För att kunna hantera ett onlineköp
Behandlingar som utförts:
• För att kunna leverera köpta varor
• För att kunna avisera om leverans och övrig information rörande leveransen
• Övrig information rörande leveransen
• För att hantera en eventuell ångerrätt
• För att hantera ett eventuellt reklamationsärende
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Kontaktuppgifter (tex postadress, mailadress, telefonnummer)
• Ordernummer
• Kollinummer
• Orderinformation (tex köpt produkt)
• Betalningsinformation
• Betalningshistorik
• IP-nummer
Laglig grund:
Fullgörande av köpeavtal och rättslig förpliktelse
Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan vi inte kunna genomföra ditt köp hos oss. För att vi ska agera i enlighet med konsumenträttslig lagstiftning och därmed följa en rättslig förpliktelse vid eventuell ångerrätt och reklamationsrätt. Utöver ovan behandlas dina personuppgifter även av betaltjänstleverantören Klarna för att genomföra din betalning. Klarna är självständigt personuppgiftsansvarig för dina behandlingar och informerar dig separat om hur dina uppgifter behandlas.
2.2 När du är medlem i Bergqvist Skor Kundklubb
Ändamål: För att kunna administrera ditt medlemskap
Behandlingar som utförts:
• Säkerställande av din identitet och ålder
• Upprätthållande av korrekta och uppdaterade uppgifter
• Möjligheten för dig att följa din köp- och betalningshistorik
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Kontaktuppgifter (adress, mailadress och telefonnummer)
• Personnummer
• Köphistorik
• Betalningshistorik
• Betalningsinformation
• Adressuppgifter via SPAR
Laglig grund:
Fullgörande av avtalet om medlemskap i Bergqvist Skors Kundklubb.
Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtalet om medlemskap i kundklubben. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan tvingas därför neka dig medlemskap.
Lagringstid:
Vi behåller dina uppgifter så länge som du har ett aktivt klubbmedlemskap. Du har rätt att när som helst avsluta ditt medlemskap. Om du väljer att göra det upphör ditt medlemskap att existera. Vi betraktar dig som en inaktiv medlem om du inte registrerat ett medlemsköp under de senaste 36 månaderna. Då raderar vi ditt medlemskap och tillhörande information. Vi behåller dina personuppgifter om det finns lagstadgade krav på det.
Ändamål: För att kunna hantera din bonus
Behandlingar som utförts:
• Registrering och beräkning av bonus baserat på dina köp
• Kommunikation kring din bonus
• Automatisk överföring av bonus till din profil så att du kan använda denna vid köp
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Kontaktuppgifter (adress, mailadress och telefonnummer)
• Personnummer
• Köp- och orderhistorik
Laglig grund:
Fullgörande av avtalet om medlemskap i Bergqvist Skor Kundklubb.
Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtalet om medlemskap i kundklubben. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan därför tvingas neka dig medlemskap.
Lagringstid:
Vi behåller dina uppgifter så länge som du har ett aktivt klubbmedlemskap. Du har rätt att när som helst avsluta ditt medlemskap. Om du väljer att göra det upphör ditt medlemskap att existera. Vi betraktar dig som en inaktiv medlem om du inte registrerat ett medlemsköp under de senaste 36 månaderna. Då raderar vi ditt medlemskap och tillhörande information. Vi behåller dina personuppgifter om det finns lagstadgade krav på det.
Ändamål: För att kunna hantera dina förmåner och erbjudanden
Behandlingar som utförts:
• För att kunna hantera och skicka marknadsföring med erbjudanden, förmåner, rabatter och information i nyhetsbrev och sms
• För att skicka personligt anpassade produkt-rekommendationer och kommunikation, så att du får erbjudanden och information om varor och tjänster som du kan tänkas vara intresserad av.
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Kontaktuppgifter (adress, mailadress och telefonnummer)
• Bostadsort
För anpassad kommunikation behandlas även:
• Köp- och användardata
• Ålder
• Kön
Laglig grund:
Fullgörande av avtalet om medlemskap i Bergqvist Skors kundklubb.
Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtalet om medlemskap i kundklubben. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan därför tvingas neka dig medlemskap.
Lagringstid:
Vi behåller dina uppgifter så länge som du har ett aktivt klubbmedlemskap. Du har rätt att när som helst avsluta ditt medlemskap. Om du väljer att göra det upphör ditt medlemskap att existera. Vi betraktar dig som en inaktiv medlem om du inte registrerat ett medlemsköp under de senaste 36 månaderna. Då raderar vi ditt medlemskap och tillhörande information. Behandlingen upphör dock om du invänder dig mot marknadsföringen.
Ändamål: För att kunna genomföra event och tävlingar
Behandlingar som utförts:
• För att kunna bjuda in dig till event och tävlingar
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Kontaktuppgifter (adress, mailadress och telefonnummer)
• Bostadsort
Laglig grund:
Fullgörande av avtalet om medlemskap i Bergqvist Skors Kundklubb.
Behandlingen är nödvändig för att kunna tillhandahålla dig de fördelar som följer av ditt medlemskap.
Lagringstid:
Vi behåller dina uppgifter så länge som du har ett aktivt klubbmedlemskap. Du har rätt att när som helst avsluta ditt medlemskap. Om du väljer att göra det upphör ditt medlemskap att existera. Vi betraktar dig som en inaktiv medlem om du inte registrerat ett medlemsköp under de senaste 36 månaderna. Då raderar vi ditt medlemskap och tillhörande information.
2.3 För att kommunicera med dig och ge dig information och erbjudanden
För att kommunicera med dig måste vi behandla viss information om dig. Om du inte vill ge oss sådan information kommer vi inte ha möjlighet att hantera ditt ärende och svara på dina frågor.
Ändamål: För att kunna hantera kundtjänstärenden
Behandlingar som utförts:
• Kommunikation och besvarande av eventuella frågor som kommer in till kundtjänst via telefon eller i digitala kanaler (inklusive mail, sociala medier)
• Identifiering
• För att utreda frågor, klagomål och ge support
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Kontaktuppgifter (adress, e-post, telefonnummer)
• Din korrespondens
• Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt, ärendet
• Tekniska uppgifter om din utrustning för support
Laglig grund:
Intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ditt och vårt intresse av att kunna hantera kundtjänstärenden
Lagringstid:
Uppgifterna sparas i 6 månader efter att kundserviceärendet har avslutats
Ändamål: För att kunna hantera och genomföra tävlingar
Behandlingar som utförts:
• För att kommunicera med deltagare före och efter tävlingen
• Utse vinnare och förmedla vinster
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Kontaktuppgifter (adress, mailadress, telefonnummer)
• Andra uppgifter lämnade i tävlingsbidrag
Laglig grund:
Intresseavvägning. Behandling är nödvändig för att kunna tillgodose ditt och vårt intresse av att genomföra och hantera tävlingar och event.
Lagringstid:
Dina personuppgifter sparas i 3 månader efter avslutad tävling.
Ändamål: För att kunna administrera sociala kanaler
Behandlingar som utförts:
• För att administrera sociala kanaler (Facebook och Instagram)
• Visa företagets produktutbud och tjänster
• Svara på kommentarer och frågor
Personuppgifter som behandlats:
• Namn/profilnamn
• Foto/profilfoto som kan innehålla bilder på barn
Laglig grund:
Intresseavvägning. Behandling baserad på vårt berättigade intresse av att kunna administrera sociala medier och tillgodose ditt intresse av att interagera med oss.
Lagringstid:
Dina personuppgifter ligger kvar i flödet på sociala medier.
2.4 För att fullgöra rättsliga förpliktelser samt förebygga brott
För att du som kund ska känna en ökad trygghet när du handlar hos oss, såväl på våra e-handelsplatser som i våra butiker, så behandlar vi vissa personuppgifter. Vi gör det också för att kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser och hantera anspråk, samt förhindra brott mot kunderna, de anställda och företaget.
Ändamål: För att fullgöra företagets rättsliga förpliktelser
Behandlingar som utförts:
• För att följa bokföringslagen
• För att följa penningtvättslagen
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Personnummer
• Kontaktuppgifter (adress, mailadress och telefonnummer)
• Betalningshistorik och transaktioner
Laglig grund:
Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag.
Lagringstid: Dina personuppgifter bevaras för den tid som är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser som vi har. Exempelvis finns krav i bokföringslagen att vi måste lagra viss information om ditt köp i sju (7) år räknat efter utgången av det kalenderår då aktuellt räkenskapsår avslutades.
Ändamål: För att kunna hantera reklamationer eller andra anspråk
Behandlingar som utförts:
För att hantera eventuellt reklamationsärende eller andra anspråk
Personuppgifter som behandlats:
• Namn
• Personnummer
• Kontaktuppgifter (adress, mailadress och telefonnummer)
• Betalningshistorik och transaktioner
• Din korrespondens
• Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål
• Laglig grund: Rättslig förpliktelse och intresseavvägning
Denna insamling av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna agera i enlighet med konsumenträttslig lagstiftning. Vi har även ett berättigat intresse av att kunna försvara oss mot ett eventuellt rättsligt anspråk.
Lagringstid:
Uppgifterna behandlas från dess du inkommer med ditt anspråk och behandlas så länge processen avseende anspråket pågår.
Ändamål: För att förhindra, förebygga och utreda missbruk av tjänst eller brott mot kund, anställd och/eller företag
Behandlingar som utförts:
• För att förhindra eventuella bedrägerier och andra lagöverträdelser
• För att kunna tillvarata våra rättsliga anspråk efter att ett eventuellt brott har begåtts
Personuppgifter som behandlats:
• Kamerabild/inspelning där du syns på bild när du vistas i vissa av våra butiker
Laglig grund: Intresseavvägning. Vår lagliga grund för behandling följer av det berättigande intresse som vi har att skydda oss från brottsliga handlingar genom att kameraövervaka våra butiker. Kameraövervakning sker enbart i vissa butiker. I dessa butikers entréer är det tydligt skyltat att kameraövervakning bedrivs.
Lagringstid:
Bilder från kamerabevakning sparas i två månader efter insamlingen. Om vi misstänker missbruk av en tjänst eller att ett brott har begåtts kommer vi att spara uppgifterna under den tid som är nödvändig för att fastställa, göra gällande eller försvåra våra (eller tredje parts) rättsliga anspråk.
De personuppgifter som vi behandlar om dig är främst uppgifter som du själv valt att lämna till oss eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp eller från hur du använder våra tjänster.
När du blir medlem så inhämtar vi även information från en tredje part, för att få din folkbokföringsadress.
Dina personuppgifter behandlas främst av oss på Bergqvist Skor AB. I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
1. Transporter (logistikföretag och speditörer)
2. Betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer)
3. Marknadsföring (print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer)
IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar)
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen.
Utöver detta kan vi enligt lag vara tvingad att lämna ut uppgifter till statliga myndigheter (t ex polisen och skatteverket). Dessutom, kan vi lämna ut personuppgifter till företag som erbjuder betalningslösningar (t ex kortinlösande förtag, banker och andra betaltjänstleverantörer) och företag som ombesörjer allmänna varutransporter (t ex logistikföretag och speditörer). I dessa fall behandlar partners uppgifterna som självständiga personuppgiftsansvariga i enlighet med deras egna integritetspolicyer och personuppgiftshantering.
Vi strävar alltid efter att behandla personuppgifter inom EU/EES samt samarbeta med partners och leverantörer som behandlar personuppgifter inom EU/EES.
För visst IT-stöd kan uppgifterna föras till ett land utanför EU/EES. Det gäller till exempel om vi delar dina personuppgifter med ett personuppgiftsbiträde som, antingen själv eller genom en underleverantör, är etablerad eller lagrar information i ett land utanför EU/EES.
Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler eller Privacy Shield.
Det är viktigt att du känner till dina rättigheter och förstår hur vi samlar in, behandlar och använder dina personuppgifter, till vem vi lämnar ut dem till och hur länge vi sparar dem.
Rätt till tillgång (s.k. registerutdrag)
Du har rätt att när som helst, kostnadsfritt, begära information om de personuppgifter vi har om dig. Vi ska besvara dina önskemål utan onödigt dröjsmål. Om vi av någon anledning inte kan uppfylla dina önskemål, ska vi motivera detta. Informationen skickas till din folkbokföringsadress.
Rätt till rättelse
Du har rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter rättade, samt genom att tillhandahålla information, komplettera ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering
Du har under vissa förutsättningar rätt att begära radering av dina personuppgifter. Sådana förutsättningar föreligger om:
• Uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de behandlats för
• Behandlingen grundar sig enbart på ditt samtycke och du återkallar detta
• Behandlingen sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas
• Du motsätter dig behandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse
• Data inte har behandlats enligt gällande lagstiftning
• Radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
Det kan finnas anledning för oss att inte tillmötesgå din begäran om radering ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från detta. Det kan vara om behandlingen behövs för att uppfylla en rättslig förpliktelse som vi omfattas av eller för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt till begränsning
Du har under vissa förutsättningar rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Sådana förutsättningar föreligger om:
• När du anser att din data inte är korrekt och du därför har begärt rättelse hos oss. Du kan då begära att behandlingen av din data begränsas under tiden som utredningen av felaktigheten pågår hos oss.
• När vi inte längre har rättslig grund för behandlingen, men du motsätter dig att dina uppgifter raderas och istället begär att användningen av dessa uppgifter begränsas
• När du behöver dina uppgifter för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, även om vi inte längre behöver din data för ändamålen med vår behandling
• När du invänt mot behandlingen av dina personuppgifter får vi fortsätta behandla dina data under den tid som kontrollen pågår
Dataportabilitet
Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig på ditt lämnade samtycke eller fullgörande av åtaganden i ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering). En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserad.
Rätt att göra invändningar
Du har rätt att göra invändningar mot behandling av din data som vi utför med stöd av intresseavvägning. Du måste du specificera vilken behandling du invänder mot. Om vi anser att sådan behandling ändå ska ske måste vi visa att det finns intressen som väger tyngre. Om data behandlas för direktmarknadsföring har du en ovillkorlig rätt att behandlingen upphör.
Rätt att inge klagomål
Om du anser att dina personuppgifter behandlats i strid med gällande regelverk, bör du anmäla det till oss snarast. Du kan också lämna in ett klagomål till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten.
Vi behandlar bara ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns annat beaktansvärt skäl.
Vi använder så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator, mobil eller platta och som innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig. På våra webbplatser använder vi följande cookies:
1. Sessionscookie
2. Permanent cookie
Den permanenta cookien sparar en fil på din dator. Sessionscookien skickas mellan din dator och servern under tiden du besöker webbplatsen och försvinner när du stänger din webbläsare. Permanenta cookies används för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och sessionscookies används för att du ska kunna logga in på olika tjänster.
Om du inte vill acceptera att din dator tar emot och lagrar cookies kan du ändra säkerhetsinställningarna i din webbläsare. Om du väljer att inte acceptera cookies kommer inte webbplatsen att fungera optimalt och det går inte att logga in på ditt konto.
För ytterligare information om personuppgiftshantering eller om du har frågor, är du välkommen att kontakta oss på:
Bergqvist Skor AB
Bivägen 2 A
663 41 Hammarö
E-postadress: kundtjanst@bergqvistskor.se
Telefonnummer: 054-215290